Deras internationella sekreterare, en kvinna som jag dessvärre tappat bort namnet på, vinkade av mig med uppmaningen: ”Vad ni än gör i Sverige, ge inte upp er modell, för då har vi ingenting att peka på som alternativet”.
Hennes vädjan bottnade i välgrundad oro.
Våren 2013 deltog jag på en konferens i OSLO, Velferdskonferensen
- En konferens om motstånd och alternativ. Motstånd mot marknadiseringen av välfärden
och alternativ till den numera också i Sverige hårt kritiserade styrmodell som
kallas New Public Management.
På Oslo-konferensen hölls Sverige fram som ett
avskräckande exempel. Det skrattades i lokalen när det svenska friskolesystemet
beskrevs och jag var rätt glad då att inte Unite Heres internationella
sekreterare var där. Fast ryktet har säkert nått henne.
Hur blev det så här? Hur kunde Sverige, världsberömt
för "den svenska modellen" - en förebild när det gäller frigörande
trygghetslösningar, hamna så långt ut på den andra kanten, hur blev Sverige
något av marknadiseringsextremist?
Man kan naturligtvis skylla på Reagan och Thatcher
och den nyliberala våg som sköljt över världen. Och på borgerliga regeringar och
för den delen i någon mån också på socialdemokratiska. Men det liknar mer
konstateranden än grundläggande förklaringar.
Jag håller som bäst på och läser boken Är svensken människa, författad av
Henrik Berggren och Lars Trägårdh (Norstedts). Den kom för övrigt ut samma år
som jag besökte Unite Here i New York, så det tog lite tid innan jag tog tag i
den.
Det är så här långt, jag har bara hunnit hundra
sidor in i boken, en spännande och bestickande berättelse om Sverige,
svenskarna och socialdemokratins projekt. En tes som Berggren och Trägårdh
driver är att man måste söka folkhemmets upprinnelse i svenskens djupt rotade
frihetslängtan. Det starka samhället är ytterst en produkt av vår längtan till naturen och friheten.
Genom att välfärdsstaten minskade beroendet av familj, släkt och vänner (Ja, så småningom också, ironiskt nog, av folkrörelserna!)
blev vi fria att förverkliga oss själva.
Denna tes är för övrigt en röd tråd också i den
biografi över Olof Palme som Henrik Berggren skrivit. Underbara dagar framför oss, heter den.
Oss, Palme gillade detta ursprungligen franska uttryck. ”Oss” kan
vara en familj, men också en nation.
Berggren och Trägårdh lutar sig mot bland andra filosofen
Immanuel Kant, när de ska styrka sin tes. Kant resonerar om spänningen mellan
människans strävan till individuell frihet och det ofrånkomliga behovet av
gemenskap, samhällets nödvändighet.
Ernst Wigforss tog denna
spänning vidare och utvecklade de filosofiska funderingarna till
socialdemokratisk ideologi, bland annat i Socialism
i vår tid (Tiden 1952):Ingen förnekar att det råder en spänning mellan mänskans olika begär. Alla kan inte tillfredsställas fullt ut eller samtidigt. [...] I fråga om jämlikheten råder emellertid ett särskilt förhållande, som gör det omöjligt att ställa upp den som en abstrakt motsättning till vare sig friheten eller andra goda ting, som mänskan eftertraktar. Jämlikheten är på visst sätt innehållslös innan man fått svar på frågan: jämlikhet i vad? Och svaret kan inte gärna bli något annat än att man vill för alla mänskor ha lika möjligheter att bli delaktiga av det goda vi själva värderar. Men det betyder ju inte bara materiell levnadsstandard eller tillgång till andliga kulturvärden i dess olika skapelser, det betyder också ställningen som fria medborgare. Kravet på jämlikhet är ett krav på jämlikhet också i frihet.
Det finns enligt Kant en kraft som driver människan
in i gemenskapen. Men samtidigt finns det förstås, annars vore det inte ett
spänningsladdat förhållande, en kraft som drar i motsatt riktning och hotar att
upplösa gemenskapen.
Så frågan blir då, hur fick denna underminerande kraft
övertaget? Hur blev det möjligt för borgerligheten, numera kallad alliansen, att
få stöd för och påbörja den systematiska nedmonteringen av välfärdsstaten – och
friheten. Kanske för att de aldrig sa att detta var vad de skulle göra? Kanske, tänker jag, därför att sambanden mellan välfärden och friheten blivit allt otydligare?
I lokalsamhället är det ofrånkomligt att människor är beroende
av varandra. Men när staten tar över i större skala fördunklas sambanden. Liksom de gör i det globala "samhället". Vi tar glatt emot skattesänkningarna men kräver att
sjukvården ska fungera och att tågen ska gå. Vi går in i köpcentret och handlar
den billigaste jeansen och ser inte barnarbetarna på andra sidan jordklotet.
”Vad ni än gör, ge inte upp er modell", sa Unite Heres internationella sekreterare när vi sa adjö 2006. Varför förvandlades svenskens frihetslängtan till enögd individualism som hotar att förgöra själva friheten? Vad var det som gick snett?
Hur blev svensken asocial? Eller har det kanske ändå inte hänt...?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar