”Lyftet uteblev när Carema åkte ut”, är den braskande rubriken på den stort uppslagna artikeln i Dagens Samhälle om äldreboendet Koppargården i västra Stockholm, som blev riksbekant som ”Dödens Hus”. Slutsatsen av tidningens granskning blir att kvaliteten är i stort sett oförändrad och att problem kvarstår, trots att kommunen tagit tillbaka driften.
Föga förvånande faktiskt. Det akuta problemet i vård och omsorgssektorn är resursbrist.
Men är alltså egen regi lika dålig (eller lika bra) som privat?
”Med
Koppargården”, skriver Skogsskär i Sydsvenskan, ”etablerades nidbilden av en
privat omsorg där profithungriga riskkapitalister med vanvård som affärsidé åderlåter
landets kommuner på skattemiljoner som sedan göms undan i utländska
skatteparadis”. I någon mån en nidbild till och med av nidbilden, för jag har
svårt att tro att särskilt många av marknadiseringens kritiker tror att
riskkapitalisternas affärsidé är att bedriva vanvård eller starta dåliga skolor.
Däremot har de drivkraften att få så hög avkastning som möjligt på insatt
kapital. Frågan är vad det kan få för konsekvenser? Svaret får vi nästan dagligen.
Den viktiga diskussionen handlar hur som helst inte om huruvida det går att hitta enskilda exempel på bra eller till och med bättre privatdrivna äldreboenden, vårdcentraler eller skolor. Det gör det naturligtvis. Kanske därför att man faktiskt lyckats organisera verksamheten bättre. Men också därför att man lyckats plocka russin ur den stora kakan när det gäller ”kunder” och personal. Det är lönsammare att vårda relativt friska sjuka och att driva skola för motiverade ”skolkunder”. Och det är ännu lönsammare om medarbetarna mest bara är pigga och raska. Men de som börjar bli utslitna ska ju också jobba någonstans.
Den
viktigaste diskussionen handlar om vad marknadiseringen av välfärdssektorn
leder till på längre sikt. Jag påstår att den är hårt segregerande och kraftigt
kostnadsdrivande. Jag återkommer till det. Men först ett par andra positioner.
Även
om det skulle vara så att ”kunder” i privatiserad verksamhet i olika enkäter är ungefär lika nöjda som
medborgare i verksamhet som drivs i egen regi, så föredrar jag egen regi. Ett
skäl är att det är stötande att skattefinansierad verksamhet slussar vinster till
skatteparadisen, vilket är exakt vad som sker. Men framför allt därför att jag
ser ett stort värde i en demokratisk organisationsmodell, där vi gemensamt har
och tar ansvar för alla äldre och alla barn, inte bara för oss själva och våra
egna val.
Privatiseringarna
har i en tid med för knappa resurser i välfärdssektorn blivit en smitväg för
politiker (egentligen för oss alla som medborgare) att skylla ifrån sig på
utförarna eller rentav på ”kunderna”, som ju själva mer eller mindre fritt har
valt omsorgsföretag eller skola.
Tillbaka
till den viktigaste frågan, som alltså inte är om privata alternativ kan vara
lika bra som egen regi. Vart leder marknadiseringen på lite sikt? Vad händer om man släpper loss
vinstintresset i välfärdssektorn.
Jo, då väljer bolagen både anställda och kunder
för att skapa vinstmarginaler. Skolbolagen elever som är lättlärda och oproblematiska.
Och de sätter betyg på sitt varumärke istället för på eleverna. Och vårdbolag etablerar sig i områden med
köpstark och lite friskare population. Stora summor läggs på reklam för att
locka kunder och sprida illusioner om verksamheten.
I
förlängningen får vi exempelvis överkonsumtion av sjukvård i befolkningstäta
och köpstarka områden och underkonsumtion i köpsvaga områden. Följden av marknadiseringen blir segregation och klasskiktning.
Samhället får lova att i egen regi sköta de mindre lönsamma delarna eller betala dyrt för att de privata bolagen ska göra det.
Så kan man förstås inte ha det. Ett alternativ, inte det enda, till den relativt fria vinstdrivna välfärdsmarknaden är en hårt reglerad och kontrollerad vinstdriven välfärdsmarknad som så gott det går tvingas värna kvaliteten. Men kontrollbyråkratin är heller inte gratis, den är dyr.
De
växande problemen inom svensk sjukvård, skola och omsorg beror i det korta
perspektivet inte främst på privatiseringarna utan på resursbristen. Sänker man
skatter med 140 miljarder, samtidigt som KI slår fast att bara för att behålla
kvaliteten i verksamheten på nuvarande nivå borde skatterna höjas med
någonstans i storleksordningen 70 miljarder till 2017, då undergräver man
välfärden. Det underskottet kan inte kompenseras med privatiseringar, däremot
kan det kortsiktigt vara ett sätt för politiker att springa undan sitt ansvar.
På
lång sikt är marknadiseringen både segregerande, ineffektiv och starkt
kostnadsdrivande, inte minst därför att kontrollbyråkratin som skall försöka värna
kvaliteten kommer att kosta skjortan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar