Det som händer är horribelt, men fullständigt logiskt i marknadssamhället. Vinstdrivande bolag har, när det drar ihop sig, bara ett krav som de måste leva upp till – att leverera avkastning till ägarna.
I min förra kommentar till Friskolekommitténs förslag ställde jag frågan vad överenskommelsen egentligen är bra för? Givet att ett av de absolut viktigaste socialdemokratiska kraven inte tillgodosetts, det som handlar om att kommunerna, som har det slutgiltiga ansvaret för att utbilda och betala, också måste få avgöra vilka skolor som får bedriva verksamhet.
Man kan se Friskolekommitténs förslag om att offentlighetsprincipen och meddelarskyddet ska gälla i bolagsskolorna som steg i rätt riktning. Men de räcker inte för att få ordning i det kaos som marknadiseringen av skolan håller på att ställa till med.
Helt säkert är det däremot att de övriga förslag som kommittén lägger - med syften att säkra kvalitet, långsiktighet och bättre information om skolalternativen - vid sidan av sina förtjänster kommer att leda till en snabbt växande och kostsam byråkrati.
Nu säger Socialdemokraternas skolpolitiske talesperson Ibrahim Baylan och Miljöpartiets språkrör Gustaf Fridolin (Ekot den 31 maj) att de är beredda att lägga fram förslag som ställer krav på att syftet med ett skolbolag inte får vara att ta ut vinst utan att bedriva utbildning. De vill också att lagstiftningen skall gälla retroaktivt.
Det är utmärkt. Samtidigt måste man fråga sig hur Sverige kunde hamna i en situation där det skulle bli nödvändigt att stifta sådana lagar på skolans område?
Ibrahim Baylan får också frågan i Ekot, hur det kan komma
sig att S och Mp redan nu aviserar förändringar och skärpningar i förhållande
till det förslag om långsiktiga spelregler som man kommit överens om i
Friskolekommittén.
På det svarar Baylan så här. ”Om det är så att man gör upp
om allting, alla områden, då ställs ju frågan: Vad är poängen med demokratiska
val?"
Just det! Jag tror att socialdemokraterna har en hel del att
vinna på att i valrörelsen driva en självständig skolpolitik, tydligt inriktad
på att styra bort vinstintressena från skolan och ge kommunerna ett inflytande
som står i proportion till det ansvar de har, ett ansvar som de i motsats till
privata bolag aldrig kan springa ifrån.
Det finns områden där det inte passar sig att leka marknad. Skolan är ett av dem.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar