Leif Pagrotsky, tidigare socialdemokratisk minister och
riksdagsledamot, påpekade i SVTs Gomorron Sverige i morse det uppenbara; att om
det finns tre politiska block i riksdagen, och om inget av dem har egen
majoritet och två av dem vägrar samarbeta med det tredje, då måste dessa två
vara beredda att samarbeta med varandra.
Gunilla Carlsson, moderat och också hon tidigare minister, ville inte eller
kunde inte begripa det ofrånkomliga dilemmat. Hon menade istället, som många
andra borgerliga företrädare, att skulden till den parlamentariska krisen
ligger hos Socialdemokraterna och Stefan Löfvén.
Problemet, menar alliansföreträdarna, var att Löfvéns ”utsträckta hand”
aldrig var allvarligt menad, eftersom regeringen lutade sin budget mot
Vänsterpartiet.
Löfvén var dessutom kallsinnig gentemot alliansens förslag om att göra upp
om nya budgetprocessregler som skulle göra det lättare för minoritetsregeringar
att styra (Och för blockpolitiken och alliansen att överleva).
Men Löfvén hade inget annat val än att luta sig vänsterut för att få
budgeten genom riksdagen, så länge det inte fanns öppningar mot en tänkt
borgerlig mitt.
Nu gick det inte i alla fall, eftersom Sverigedemokraterna struntade i
praxis. Och högeralliansen hade tidigt bestämt sig för att fortsätta vara
högerallians.
Varför då inte gå alliansen till mötes och göra det ännu lättare än det är för
regeringar med svagt stöd i riksdagen att regera landet?
För det första tar det tid om reglerna ska vara definitivt bindande och
inte bara överenskommelser, eftersom grundlagar måste ändras.
Men visst hade det varit möjligt, fast enligt min uppfattning inte önskvärt, att gå alliansen till mötes och göra upp om detta, i utbyte mot att alliansen lagt ner sina röster och släppt igenom den rödgröna budgeten. Kanske var det ett sådant utfall de borgerliga partierna hoppades på. Eller kanske, mera troligt, hoppades de på att Löfvén skulle lämna in och att de mycket snart skulle få regera igen. Jag har hur som helst svårt att se att de önskade få det nyval som de nu har fått.
Till historien hör att frågan om att förändra budgetprocessen helt
nyligen, under 2013, har behandlats av en parlamentarisk utredning
(Budgetprocesskommittén), där jag själv var ledamot. Allianspartierna drev till
att börja med hårt den uppfattningen att regeringsmakten måste stärkas på
riksdagens bekostnad. Vi socialdemokrater motsatte oss sådana förändringar, därför att vi menade
att det är ett demokratisk nederlag, att vi redan gått tillräckligt långt på
den vägen och att det måste vara upp till partierna och riksdagen att visa den
politiska mognad som krävs för att hantera svåra parlamentariska lägen, utan
att inskränka sin egen makt.
Liknande konstitutionella arrangemang har förvisso blivit allt vanligare i
takt med att den europeiska, politiska krisen fördjupats och etablerade partier
tappat initiativet och folkets förtroende. I Grekland, som exempel, får det
största partiet en ”bonus” på 50 mandat för att kunna bilda regering och
regera.
Den här utvecklingen innebär att allt större minoriteter stängs ute från
inflytande med hjälp av konstitutionella förändringar. Frågan är vilka krafter
sådana arrangemang långsiktigt gynnar?
Sveriges problem (Och Europas för den delen) är i grunden andra. Bland annat att det
inte längre finns någon borgerlig mitt att samverka med, utan bara fyra
högerpartier där paradoxalt nog den gamla folkrörelsen Centerpartiet är det
mest högervridna. Ja, partiledaren Annie Lööf framstår med sina robotliknande högerreflexer som
den främsta motståndaren till blocköverskridande lösningar.
Tanken om blocköverskridande samarbete har för övrigt knappast gynnats av
att alliansen under de åtta år som man regerat gått till ganska våldsamt
angrepp på den välfärdsmodell som det tidigare fanns bred samsyn kring.
Om vi skall stärka minoritetsregeringars möjligheter att få igenom sina budgetar skulle jag kunna tänka mig att regeringsledamöter får rösta i riksdagen vid omröstning om budgeten som helhet. Men då måste vi begränsa antalet möjliga regeringsledamöter så att ”förstärkningen” blir rimlig, drygt 20 extra roster vid budgetomröstningen. Detta skulle kanske inte ha hjälpt Löfven idag, men det kan vara en möjlig lösning inför framtiden.
SvaraRaderaIdag bör vi satsa på samarbete mellan alliansen och socialdemokraterna och jag anser att både socialdemokraterna och alliansen gemensamt är skyldiga till det dödläge vi har idag. För det kan väl inte vara så att alliansen likställer socialdemokraterna med SD och socialdemokraterna likställer alliansen med SD? Vi måste kräva att våra politiker samarbetar! Vilken arbetsplats skulle tillåta att dess anställda vägrar att samarbeta för att de tycker olika? Troligen ingen, och de som vägrade samarbeta med andra skulle bli avskedade.