tisdag 15 juni 2010

Medicin till varje pris

Så kom då artikeln med siffrorna som jag väntat på.
I Dagens Nyheter i morse (15 juni) fick vi alltså veta att kostnaderna för läkemedelsreklam ökat ordentligt. Detta naturligtvis som en direkt följd av privatiseringen av den svenska apoteksverksamheten.
”För segmentet som helhet är siffrorna dramatiska”, konstaterade Lars Näsström, projektledare på Sifo Reklammätningar, i en kommentar.
Branschen förklarar själv det som hänt med något i stil med att de olika bolagen nu är inne i en period där det gäller att göra respektive företagsprofil ”tydligare”. Men det handlar naturligtvis också om att driva upp försäljningen. Inte av folhälsopolitiska skäl, utan för att bygga uppe en överkonsumtion som genererar vinster till bolagen.

Privatiseringen av Apoteket kommer att bli en dyr historia för skattebetalarna och läkemedelskonsumenterna, men en lysande affär för storbolagen i branschen. Jag erinrar mig alltså att regeringen och den ansvarige ministern Göran Hägglund redan i sina förarbeten slog fast att ”marginalerna” i läkemedelsbranschen måste öka till europeisk nivå om privatiseringen skall lyckas. I Sverige var marginalen på gamla Apotekets tid var 17 procent på receptbelagda läkemedel, medan genomsnittet i EU är 35 procent.

Till detta skall nu läggas galopperande reklamkostnader och överkonsumtion som också måste betalas av läkemedelskonsumenterna.

Ett av högeralliansens offentligt framburna argument för en privatisering var, liksom vid andra privatiseringar, att man vill ge möjligheter för entreprenörer och småföretagare att starta och utveckla företag. Det var nu flitiga och idérika anställda skulle få chansen att förverkliga sina drömmar.

Men sanningen är att det som växer fram på apoteksmarknaden är ett oligopol, d v s en marknad där några få, stora företag dominerar. Och det är en bombsäker prognos att ägarkoncentrationen kommer att fortsätta.
Till bilden hör att hälften av de svenska apoteken nu ägs av företag vars ägare är registrerade på kanalön Jersey, ett av skattesmitarnas paradis. Det gäller Apotek Hjärtat AB, som i sin tur ägs av Altor Fund III GP Ltd, och Medstop Holding, som ägs av Segulha IV LP.

Detta är alltså summan av privatiseringen av Apoteket: Dyrare läkemedel, galloperande reklamkostnader, överkonsumtion och stigande vinster. Vinster som skapats i en riskfri miljö med hjälp av skattemedel, men som sen slussas vidare till skatteparadisen för att undgå att beskattas.

Det som händer med apoteksverksamheten är bara ett exempel. Så byggs nu den nya svenska modellen och omvandlingen anförs av ”det nya arbetarepartiet”, det vill säga det gamla högerpartiet.
Den måste stoppas. Ju längre de får hållas desto svårare blir det att vrida utvecklingen tillbaka i förnuftiga banor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar